پسر پاییزی منپسر پاییزی من، تا این لحظه: 12 سال و 4 ماه و 29 روز سن داره
پسر بهاری منپسر بهاری من، تا این لحظه: 8 سال و 12 روز سن داره

از تو برای تو مینویسم...

نه گفتن به کودک دو تا سه ساله

1392/11/5 1:22
نویسنده : fariba
1,382 بازدید
اشتراک گذاری

مدتی میشه که هر حرفی به محمد میزنم ازش کلمه:نه ،،،، رو میشنوم و از هر کاری که منعش میکنم هیچ اثری نمیبینم جز لجبازی!!!پسرک از صبح که از خواب بیدار میشه روی مبلها هست تا شب موقع خواب.البته کارهایی که روی مبل انجام میده جالبه!!!کشیدن برق تلفن،خاموش و روشن کردن چراغها،ایستادن روی دسته مبل و تهدید به انداختن خودش ،تکان دادن با شتاب تابلوها،کندن نوارهای دور مبل،کندن سنگهای مبل، بیرون کشیدن تشکهای مبل،گیر کردن بین مبلها و گفتن(الفتم)بر وزن و معنی نیفتم!زبان

خلاصه که من هیچ جور حریف پسرک نمیشم وهر بار با عصبانیت و کلافگی بهش میگم:نکن،و محمد با یک نگاه به من دوباره کار خودش رو تکرار میکنه و یک جورایی میتونم بگم لجبازی میکنه.بعضی مواقع که از واکنش گریه اسفاده میکنم پسرک چند تا بوسه و یک بغل محکم منو مهمون میکنه و دوباره میره سراغ کار خودش و به من میگه:فلیبا ....نکن(یعنی فریبا بهم بگو نکن)تعجب

تا حالا هیچ روشی برای فهماندن واژه(نه)به محمد موثر نبوده،امشب گشتی توی نت زدم وتا ببینم برای رفع مشکلم چکار میتونم بکنم.که به مطالب زیر دست پیدا کردم.توی وبلاگ میذارم تا هم شما استفاده کنید هم خودم با تکرار مداومش سعی کنم بهش عمل کنم.

************************************

همه مامانا و باباهايي كه بچه دو تا سه سال دارن مي دونن كه چقدر بچه ها تو اين سن با هر چيزي مخالفت مي كنن و دائم ازشون مي شنويم : ...نه...معمولا يكي دو ساعت كه باهاشون هستيم اينجوري ميشيم...کلافه

روشهای والدین برای مقابله با "نه" گفتن بچه هایشان:

1- حق انتخابهای محدود در اختیار کودک بگذارید

سعی کنید انتخابها محدود به دو یا سه گزینه باشد.- برای عصرانه ات سیب می خواهی یا موز؟- الان می خواهی به حمام بروی یا بخوابی؟

2- با بذله گویی جواب بدهید

بچه های دو ساله بیشتر وقتها همکاری نمی کنند ...من گاهی از فرزند دو سال و نیمه ام می خواهم که بنشیند و غذایش را بخورد و می گوید "نه" و شروع می کند به رقصیدن! قبلا این موضوع مرا دیوانه می کرد ولی حالا سعی می کنم بخندم و بگویم : " هی... پاهای کوچولو دارین چیکار می کنین؟ پسرم... به پاهات بگو بیان بشینن روی صندلی!"من از بچه 19 ماهه ام گاهی می خواهم که لباسهای و کفشهای کثیفش را برایم بیاورد و او نه می گوید. حالا من این را با نوعی آواز همراه کرده ام و برایش آواز می خوانم و با همراهی او لباسهای کثیف را جمع می کنیم.یکی از استراتژیهای ما برای مقابله با "نه" گفتنهای پسر دو ساله مان توجه بیشتر به او است. وقتی شروع می کند "نه" گفتن به همه چیز... شروع می کنیم از او سوالهای واقعا مسخره پرسیدن: "دلت می خواد بیسکوییتو با مایونز بخوری؟"، " دلت می خواد با جوراب بری تو حموم؟" " ترشی و مربا با هم می خوای؟" بعد به سوالهای خنده دار خودمان می خندیم و حال و هوای خصمانه را از بین می بریم.

3- دستورات را به بازی تبدیل کنید

مثلا رفتن به دستشویی و نشستن روی لگن را از یک دستور ساده به "پرواز جادویی بر فراز خانه " تبدیل کردم.

من برای مسواک زدن مشکل زیادی با بچه ام دارم. سعی کردم با آواز خواندن مسواک زدن را تبدیل به چیزی خوشایند بکنم. دیگر اینکه بهش اجازه می دهم که ما را در حال مسواک زدن تماشا کند بدون اینکه اشاره ای به مسواک زدن خودش بکنم. در ضمن برایش خمیر دندانی خریدم که می تواند آن را قورت بدهد.

4- از روانشناسی معکوس استفاده کنید!

وقتی من از پسر دو سال و نیمه ام "نه" زیادی می شنوم... بهش می گم " باشه پس خودم تنهایی انجامش می دم." بیشتر وقتها خودش فریاد می زند و می گوید که " نه ! می خوام خودم این کارو بکنم!"

5- توجه کامل کودکتان را به خودتان جلب کنید.

وقتی ما چیزی از پسر سه ساله مان می خواهیم دو دستمان را روی بازوهایش می گذاریم و مستقیم در چشمهایش نگاه می کنیم و از او می خواهیم آن کار را انجام دهدوقتی توجهش به طور کامل جلب می شود همکاری می کند!

6- کارها را به نوبت انجام دهید.

وقتی دختر دو ساله من اصرار می کند که همه کارها را خودش انجام دهد من قبول می کنم و به او می گویم که حالا نوبت اوست و چند دقیقه صبر می کنم. بعد از چند دقیقه می گویم که حالا نوبت مامان است. ( مثلا برای باز کردن کمربند و پیاده شدن از صندلی ماشین) ، گاهی برای اینکه زمانی را که دارد به او یادآوری کنم تا 10 می شمرم- به این ترتیب او می داند که چقدر زمان در اختیار دارد. با آهنگین کردن شمارشم و کش دار کردن عددها آن را خنده دار می کنم. گاهی برای تشویقش به او می گویم که دفعه قبل مثلا این کار را در ۸ ثانیه انجام داد و اگر زمان تمام شد و هنوز کارش ر انجام نداده بود به او می گویم که نوبت من است و به سمت او می روم.

7- به خودتان زحمت جنگیدن با آن را ندهید

دختر دو ساله من دقیقا به عادت نه گفتن دچار شده و خیلی در این عادت موفق است! وقتی او به تعویض پوشکش، لباس پوشیدن یا غذا خوردن "نه" می گوید، هر چه که باشد من به سادگی می گویم: " بسیار خوب پس مامان می رود که ظرفها را بشورد" و از اتاق بیرون می روم. معمولا بیشتر از 5 ثانیه طول نمی کشد که شروع می کند به صدا کردن من و برای کاری که می خواستم انجام دهم آماده است!

8- از " من این کارو بکنم" استفاده کنید.

دختر من دو ساله است.همیشه مایل به کمک به ما در انجام دادن کارهاست و همیشه وقتی تقاضای کمک از او را می کنیم شادمانه پاسخ مثبت می دهد. " مامان می خواهد این کار را انجام دهد. می تونی کمکش کنی؟" بنابراین الان که او احساس استقلال می کند و می خواهد به همه چیز "نه" بگوید، ما به او می گوییم " به مامان نشان بده که تو خودت می تونی مثلا لباس بپوشی!"

9- در کار آموزش از آنها کمک بگیرید

پسر سه ساله من برادر کوچکش را برای انجام کارهایی که نباید انجام بدهند تشویق می کند و وقتی به او می گوییم که بس کند همراهی نمی کند. بنابراین الان وقتی که آنها شروع به انجام کاری زشت می کنند مثلا می خواهند از میز آشپزخانه بالا بروند یا روی تخت بپرند ما به او می گوییم " می تونی به برادر کوچیکت نشون بدی که ما اجازه داریم از کجا بالا بریم؟بعد او مغرور می شود از اینکه پسر بزرگی شده و... 

10- جمله بندی دیگری را امتحان کنید

من یک پسر خیلی مشغول سه ساله دارم. وقتی او به من "نه" می گوید، من سعی می کنم جمله ام را دوباره طوری بگویم که به نظر او بهتر برسد. آنوقت او بله می گوید.وقت جمع کردن اسباب بازیهاست!" ، "نه!..." ، می خوای جارو برقی بکشی؟( او عاشق جارو برقی است)پس اول وسایلت را جمع کن تا جارو بکشیم.

******************************************

کودکان با شنيدن واژه «نه» واكنش منفى نشان مى دهند، مخالفت با كودك روش هاى ديگرى هم دارد.«نه» كلمه اى است كه كودكان از شنيدن آن نفرت دارند. حتى ممكن است خود والدين هم از اين كلمه خوششان نيايد، اما براى امنيت و تربيت فرزندان مجبور مى شوند آن را بر زبان بياورند.به طور ميانگين كودكان كلمه «نه» را حدود ۴۰۰ بار در روز مى شنوند. اين امر نه تنها براى والدين خسته كننده است ، بلكه براى كودكان نيز مضر است. طبق تحقيقات انجام شده كودكانى كه كلمه «نه» را زياد مى شنوند، نسبت به كودكانى كه پاسخ مثبت والدين را دريافت مى كنند مهارت هاى گفتارى ضعيف ترى دارند.علاوه بر اين، با مصرف بيش از حد «نه»، اين كلمه ديگر اثر بخشى خود را از دست مى دهد. برخى از كودكان به راحتى اين كلمه را نشنيده مى گيرند، برخى ديگر نيز از شنيدن اين كلمه خشمگين مى شوند. چه بايد كرد آيا والدين بايد اجازه دهند تا كودك بدون هيچ محدوديتى بدود البته كه خير. والدين بايد راه هاى جديد ترى براى قراردادن محدوديت براى فرزندانشان بيابند.

در اينجا پنج شيوه منفى پاسخ دادن به شيوه اى صحيح و مثبت معرفى مى شود:

1.سعی کنید نه را با جملات مثبت بگویید.:

هنگامى كه والدين در حال خريد كردن هستند و كودك از آنها مى خواهد تا براى او آبنبات بخرند، آنها پاسخ مى دهند: «قبل از شام از آبنبات خبرى نيست.» او پاى خود را به زمين مى كوبد و آنها مجدداً پاسخ منفى مى دهند، اما اين بار قاطعانه تر. اما حقيقت اين است كه اين كلمه ديگر براى كودك عادى شده و او حتى دليل پاسخ منفى را نيز نمى داند و علتش را درك نمى كند. پس بهتر است والدين جواب منفى خود را در قالبى مثبت بيان كنند. براى مثال مى توانند بگويند «آره، مى توانى آبنبات را بعد از شام بخورى. الآن بيا يك سيب بخور».

2.احساسات خود را شرح بدهید:

والدين بايد علت رفتار خود را براى كودكان توضيح دهند مثلاً به او بگويند وقتى او روى ميز مى كوبد تا چه حد آزرده مى شوند. «وقتى روى ميز مى كوبى، هم ميز ناراحت مى شود و هم من اذيت مى شوم. لطفاً دست از اين كار بردار.» ممكن است به نظر برسد كودك به طور كامل متوجه منظور والدين نمى شود اما در حقيقت آنها دارند به او آموزش مى دهند.اگر چه درك اين مطلب از سوى كودكان ممكن است مدتى به طول بينجامد اما با گذشت زمان اثر بخش خواهد بود.

3.حق انتخاب بدهید:

هنگامى كه كودك درون اتاق به توپ بازى مشغول است والدين مى توانند به جاى گفتن اين كه «نه توپ بازى در اتاق ممنوع» بگويند «توى اتاق فقط توپ را قل بده و وقتى بيرون رفتى آن را پرتاب كن». با بيان اين جملات كودكان احساس مى كنند كه روى شرايط موجود كنترل دارند.براى كودكان يك تا سه ساله اين مطلب باعث تشويق براى تصميم گيرى و كسب حس استقلال طلبى مى شود. تنها بايد سعى شود آنها با گزينه هاى متعدد گيج نشوند.

4:برای کارش جایگزین پیدا کنید:

برخى از كودكان نمى توانند كارى را كه در حال انجام آن هستند متوقف كنند زيرا نمى دانند پس از آن بايد به چه كارى مشغول شوند. اين والدين هستند كه بايد در اين شرايط به يارى آنها بيايند و پيشنهادهايى در اين زمينه به آنها بدهند و گاهى نيز به آنها كمك كنند تا آن كار را انجام دهد. براى مثال اگر او كودكى را مى زند بگويند «آرام باش» سپس دست او را گرفته و به حالت نوازش روى سر آن كودك بكشند.گاهى لازم است اين كار بارها و بارها تكرار شود تا اين امر در ضمير كودك نهادينه گردد.گاهى نيز اعمال كودكان به دليل شخصيت فعال آنهاست، مثلاً هنگامى كه كودكى روى صندلى نشسته و دائماً صندلى را تكان مى دهد والدين بايد به او بگويند: «به پاهايت بگو حركت نكنند» و با اين عمل او را نسبت به عملش آگاه كنند.این را بدانید که خیلی از کارهای کودکان عمدی نیست مثلاً وقتی در ماشین پشتی صندلی شمارا با لگد فشار می‌دهد، قصد او آزار شما نیست بلکه بسیاری از کودکان که فعال هستند نیاز دارند این انرزی خود را به طریقی خالی کنند و تکان دادن یکی از اندامها بدون توجه و قصد خاص یکی از راههای تخلیه این انرژی است. در این موارد کافی است توجه کودک را به کاری که می‌کند جلب کنید تا آرام بگیرد یا اینکه راه جایگزین به او نشان دهید مثلاً به جای اینکه سرش داد بزنید: پاهاتو تکون نده می‌توانید به او بگویید یک مسابقه! ببینم دخترم می‌توانی به پاهات دایره‌های کوچک روی زمین بکشی طوری که پاهات به صندلی‌ها نخورند؟ اگه پات به صندلی بخوره می‌بازی! در مورد بچه کوچک‌تر می‌توانید به جای اینکه دستورتان را مدام تکرار کنید دستتان را آرام روی پاهایش بگذارید و به سادگی بگویید: پا‌ها مجسمه بشن!

اما اگر کودک شما با این کارها آرام نمی‌گیرد و مدام در خانه هم این طرف و آن طرف می‌دود بهتر است به جای نکن گفتنهای مکررساعاتی از روز او را به محلی امن و مناسب برای بازی و دویدن ببرید تا بتواند انرژی‌اش را خالی کند وگرنه نشستن در خانه و مرتب نکن گفتن تنها کودک را لجباز و شما را خسته می‌کند.می‌توانید به کودکتان کمک کنید به جای کاری که نباید انجام دهد یک فعالیت لذتبخش دیگر انجام دهد مثلاً اگر کودک نوپای شما یک جعبه برشتوک راروی زمین خالی کرده و دارد با آن کثافتکاری می‌کند، می‌توانید حواس او را به یک سرگرمی یا بازی مورد علاقه‌اش پرت کنید. وقتی شما با کودک در ارتباط باشید و به لذت و کنجکاوی او اهمیت بدهید او هم بهتر با شما همکاری خواهد کرد و به خواسته‌ها و دستورات شما توجه بیشتری نشان خواهد داد. با این کار وقت کافی هم خواهید داشت که زمین را سر فرصت تمیز کنید.

5.لحن و حرکات مناسب داشته باشید:

نکته مهمی که کلا در حرف زدن و بیان دستورات به کودک باید رعایت کنید این است که همیشه برای اینکه کودک به حرف شما توجه کند باید در فاصله یک متری او و در سطح چشمان او قرار بگیرید و به چشمانش نگاه کنید و آرام، محکم و شمرده حرف خود را بزنید.کودکان بسیاری از حرفهای شما را از روی لحنی که بیان می‌کنید می‌فهمند. بنابر این می‌توانید با یک لحن محکم بدون گفتن کلمه نه با کودک حرف بزنید. البته یادتان باشد این لحن محکم را برای مواقعی نگه دارید که می‌خواهید کودک حتما حرف شما را گوش کند. با یک نگاه معنی دار و نافذ به کودکتان بگویید اصلاً از این کارت خوشم نمیاد بهتره ادامه ندی!

در ضمن می‌توانید با حرکات سر و بدن خود به کودکتان نشان دهید که لازم است کار خود را رها کند. مثلاً به تدریج به کودک نشان دهید که وقتی کاری خطرناک است حرکات بدن و چهره شما برای حفظ سلامت او تغییر می‌کند و به او اجازه نخواهید داد که سلامتش را به خطر بیندازد چون او را دوست دارید. اگر می‌خواهید او را از خطری حفظ کنید با در بغل گرفتن او می‌توانید به او نشان دهید که چقدر به سلامت او اهمیت می‌دهید. بنابر این صدای بلند و داد زدنها را برای زمانی نگه دارید که خطری جدی او را تهدید می‌کند.

6.سر حرف خود بایستید:

اگر کودک خواسته‌ای داشت که شما نمی‌توانید و یا صلاح نمی‌دانید به او جواب مثبت بدهید، بر سر نه خود بایستید. اگر کودک ببیند که بعد از اصرار و گریه و قشقرق می‌تواند شما را تسلیم خواسته خود کند یاد می‌گیرد که دفعات بعد هم از همین روش برای رسیدن به خواسته‌اش استفاده کند. بنابر این تنها زمانی به فرزندتان نه بگویید که مطمئنید از حرف خود برنمی‌گردید.

7.تعادل داشته باشید:

بچه‌هایی که در عمر خود نه نشنیده باشند. لوس می‌شوند و اغلب در بزرگسالی دچار مشکل می‌شوند چون فکر می‌کنند همه دنیا باید به دلخواه آنها باشد و وقتی خلاف آن را می‌بینند، دلخور و گاهی افسرده و گوشه گیر می‌شوند. بنابر این به کودکتان یاد بدهید که همه جا قوانینی دارد که لازم است به آنها احترام بگذارد. در منزل هم از کودکی 3-4 قانون اساسی برای کودک تعیین کنید و البته توجه داشته باشید که این قوانین در حد درک کودک در هر سن باشد و در مورد این قوانین جدی باشید و اگر کودک خواست آنها را زیر پا بگذارد، به او نه بگویید و اگر باز هم اثری نکرد او را جریمه کنید تا بداند که سرپیچی از قانون جریمه دارد.

8.محیط امن و مناسب فراهم کنید:

بهترین کار برای خلاص شدن از نه گفتنهای مکرر این است که محیط منزل و دکوراسیون اتاقها را به گونه ایی امن و مناسب بازی کودک بچینید.

9.دستور را صریح و کوتاه بیان کنید و از توضیح اضافه بپرهیزید.

وروجک شیطون مامان تا این لحظه 2 سال و 1 ماه و25 روز و 10 ساعت و50 دقیقه و 0 ثانیه سن دارد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

متین من
6 بهمن 92 2:13
فریبا جوون دقیقا منم همین مشکل با متین دارم فقط میگه نه نه کارخودشو میکنه ممنون ز پستت عالی بود